
Tänään pyörähti seitsemäs viikko etäkoulua käyntiin. Aika on mennyt yllättävän nopeasti ja tuntuu aika hullulle, että takana on todellakin jo kuusi viikkoa koulunkäyntiä kotoa käsin.
Mutta miten tämä etäkoulu on oikein meillä sujunut? No, kiitos kysymästä, ihan mukavastihan tämä on mennyt.
Ensimmäinen etäkouluviikko meni kyllä aikalailla uuden arjen opetteluun, mutta aika nopeasti homma alkoi selkeytymään ja saatiin kiva rytmi tokaluokkalaisen etäkoulupäiviin.
Aamutoimien jälkeen etäkoululainen lähtee ”koulumatkalle”, eli esimerkiksi pikkuiselle muutaman minuutin kestävälle kävelylenkille tai vaikka trampalle hetkeksi hyppimään. Joskus ollaan kyllä unohdettu koko koulumatka, mutta ei olla kyllä tästä(kään) sen kummemmin stressattu. Koulumatkan jälkeen päästään sitten varsinaisiin kouluhommiin, eli lapsi saa tietokoneen eteensä ja pääsee lukemaan opettajan lähettämän Wilma-viestin, jossa on myös linkki kyseisen koulupäivän tehtäviin.
On ilmeisesti ihan hirmuisesti eroja siinä, miten ja milloin koululaiset saavat tehtävät ja koska niitä kuuluu tehdä. Ainakin isommilla koululaisilla saattaa olla läsnäolopakko tietokoneen edessä, sillä opettaja saattaa olla livenä ruudun toisella puolella oppitunteja pitämässä. Meillä tehtävät saadaan aina aamuisin ja ne voi periaatteessa tehdä aika omaan tahtiin saman koulupäivän aikana.
Joskus tehtäviä tehdään tietokoneella, joskus oppikirjoista ja joskus saattaa olla esimerkiksi jokin lyhyt video, joka katsotaan ja sen jälkeen vastataan opettajalle muutamiin videoon liittyviin kysymyksiin. Kaikkia tehtäviä ei raportoida opettajalle, vaan usein esimerkiksi yhden tai kahden kouluaineen tehtävistä kuuluu kertoa opettajalle vastauksia, tai ottaa esimerkiksi kuva tehdystä tehtävästä.
Noin kerran viikossa opettaja soittaa ryhmävideopuhelun, jolloin lapset tekevät jonkun tehtävän yhdessä. Muuten etäkoulu on tokaluokkalaisella aika omatoimista, eli vaatii aika paljon vanhemman läsnäoloa ja seuraamista.
Tokaluokkalaisen normaalisti neljän tunnin mittaiset koulupäivät kestävät etäkoulussa paljon vähemmän aikaa, usein tunnin tai pari, joten etäkoulu on aika usein nopeasti hoidettu. Tehtävät ovat aika helppoja ja varsinkin muut aineet, kuin äidinkieli ja matikka on usein lyhyen videon katsomisella ja muutamaan kysymykseen vastaamisella kuitattu. Toisaalta on mukavakin, ettei tehtäviin kulu useita tunteja aikaa, mutta luulen, että ne normaalit lähiopetuspäivät, joita aikaisemmin oli, olivat paljon monipuolisempia sisällöltään, kuin nämä etäkoulupäivät. En kuitenkaan usko, että lapsi jää mistään oppiaineesta jälkeen, vaan on kärryillä vielä silloinkin, kun kouluihin (toivottavasti) syksyllä taas palataan.

On tässä etäkoulussa kyllä hurjan paljon muitakin eroja lähikouluun verrattuna, kuin vain koulupäivien pituus (eli lyhyys) ja helpot tehtävät.
Ainakin aika kivoja etuja, kuten se, että etäkoulupäivinä saa nukkua niin myöhään kuin nukuttaa. Tämä on aika suuri ero tavallisiin koulupäiviin verrattuna ja mun mielestä aika mukavaa, koska nyt munkaan ei tarvitse herätä ennen kukonpierua koululaista herättämään. Viimeisinkin unikeko heräilee meillä yleensä kahdeksan aikaan, mikä on mulle juuri sopiva aika, vaikka joku muu saattaakin olla sitä mieltä, että se on aivan hurjan myöhään.
Etäkoulun etuihin kuuluu myös se, että aamuisin heti herättyään saa hetken aukoa silmiään lastenohjelmien parissa, jota meillä ei tavallisina koulupäivinä saa tehdä. Tavallisina kouluaamuina on aamutoimet usein puolessa tunnissa huitaistu läpi, nyt niihin on varattu pari tuntia aikaa, sillä koulu aloitetaan aina viimeistään kymmeneltä. Rakastan itse hitaita aamuja, joten tämäkin on mun mielestä ihanaa!
Myös koulutehtävissä on varmasti hirmuisesti eroja ja vaikka tavallisessa koulussa tehtävät varmasti ovat usein monipuolisempia, on etäkoululaiselle tullut mielestäni aika hauskoja ja kekseliäitäkin koulutehtäviä. Mieleen on jäänyt ainakin polkupyörän keväthuollon tekeminen, erilaisten kotitöiden tekeminen (huippua, heh!) ja käsityötuntien hauskat askartelutehtävät, joita pikkuvelikin on innostunut samaan aikaan tekemään. Liikuntatunnit ovat usein olleet aika helppoja ja nopeita, mutta niistäkin löytyy hauskoja tehtäviä, kuten vaikka ne kerrat, kun youtubesta on katsottu pelikonsoleiden tanssivideoita! Nämä ovat olleet niin hauskan näköisiä ja lapset ovat innoissaan tanssineet niiden mukana, että joku tanssipeli hankitaan meillekin sitten, kun pleikkarin hankkiminen on ajankohtaista.
Etäkoulun hankaluutena on ollut välillä tokaluokkalaisen motivointi koulutehtävien pariin (aargh!). Varsinkin aluksi lapsi sitkeästi kuvitteli olevansa lomalla ja edelleen joskus kuulen, miten tämä ei ole ”oikeaa koulua”. Koulupäivät usein aloitetaan innokkaasti, mutta päivissä saattaa olla myös sellaisia tehtäviä, joiden pariin saa kunnolla patistaa. Toisaalta välillä lapsi tekee innokkaasti myös bonustehtävät, ainakin silloin kun ne ovat jonkin tietokonepelin muodossa.
Vielä muutaman viikon loppurutistus etäkoulussa (ellei koulut sitten aukea vielä pariksi viikoksi, mikä olisi kyllä aika hölmöä) ja sitten saadaan (onneksi) pakata koulukirjat reppuun kesän ajaksi ja päästään siirtymään kesäloman viettoon!

Mites muilla on etäkoulu sujunut?