Vuoden viimeinen päivä, eli aika laittaa tämä vuosi pakettiin!
Me palattiin 2022 vuoden lopulla takaisin päivystäväksi sijaisperheeksi vuoden tauon jälkeen ja heti 2023 alussa saatiinkin kaksi aivan ihanaa miniä meille hoitoon. Päivystysperhetyö teki meidän perheestä (tilapäisesti) kahdeksanhenkisen. On ollut ihanaa kokea tämäkin, arki näin suurella poppoolla. Ollaan saatu opetella aivan uudenlaista arkea, tutustua puolin ja toisin, kiintyä, kohdata haasteita ja selvitä niistä. Tää on ollut niin hallitseva juttu tänä vuonna, että ensin ajattelin, ettei meidän vuodessa kai oikein muuta ihmeellistä ollutkaan, kuin tätä uudenlaista suurperhearkea.
Mutta sitten muistin, että päästiinhän me toteuttamaan yhtä pitkäaikaista ja suurta haavetta! Oltiin haaveiltu pitkään lisäneliöistä, etsitty isompaa kotia (pieneltä alueelta) ja lopulta keksittiin, että rakennutettaisiin laajennus tähän meidän nykyiseen kotiin. Tavattiin arkkitehti heti vuoden alussa, sitten oli kaikenlaista sekoilua, kunnes tehtiin lopullinen päätös laajennuksesta ja lokakuun alussa saatiin kaivuri tontille ja siitä hommat sitten alkoivat. Nyt vuoden lopulla ollaan siinä vaiheessa, että laajennusosan runko on rakennettu ja viimeisimpänä miehet ovat tehneet töitä katon parissa. Vaikka paljon töitä jääkin tulevalle vuodelle, on rakennustyöt edenneet ilahduttavasti ja koko laajennuksesta tullut meille paljon todempaa, kun se on todellakin noussut hiljalleen tuohon talon kylkeen.
Ai niin! Yksi toinenkin haave toteutui! Ollaan haaveiltu vuosia uudesta keittiöstä ja vihdoin tämän vuoden vipoina päivinä tilattiin meille IHANA uusi keittiö! Laajennuksen myötä tänne ”vanhallekin” puolelle tulee pieniä muutoksia, mm. keittiö uusitaan, lattia vaihtuu yhtenäiseksi laajennusosan kanssa ja osaan makkareista on tulossa muutoksia myös (esim. esikoisen huoneessa ikkuna vaihtaa paikkaa seinältä toiselle laajennusosan takia jne). Tässäpä paljon odotettavaa tulevalle vuodelle!
Siinä kai ne kuluneen vuoden merkittävimmät jutut. Paluu päivystysperhetyöhön, arki kahdeksanhenkisenä suurperheenä ja talon laajennus ja siihen liittyvät ihanat jutut. Monta ihanaa ja iloista hetkeä, toteutuneita haaveita, mukavia kesäisiä retkiä ja ihan tavallista arkea. Sellaista tänä vuonna ja nyt heipat vuodella 2023, nähdään kohta 2024!

UNTUVATAKKI KUIN VAAHTOKARKKI
Mainos: Ellos
Vähän kuin joululahjaksi itseltäni itselleni ostin tämän IHANAN vaaleanpunaisen untuvatakin. Olin tällaista jo jonkin aikaa etsinytkin, kunnes bongasin tämän Elloksen uutuuksista. Koodilla KARKKIPURKKIDEC saa tilauksen kalleimmasta normaalihintaisesta tuotteesta -33% alen (ja sama koodi antaa -5% lisäalen jo alennetuista hinnoista), joten päätin hyödyntää alekoodin ja tilasin takin. Sitten vaan jäin jännäämään, että olisiko takki livenä yhtä ihana kuin tuotekuvissa, mutta tämä olikin ehkä sata kertaa ihanampi! Ps. Tuo alekoodi käy myös useimpiin merkkituotteisiin!

Vettä ja tuulta hylkivä superlämmin takki käy ominaisuuksien puolesta mainiosti myös ulkoiluun, mutta mä tilasin takin sellaiseksi siistimmäksi ”kaupunkitakiksi”. Samaa takkia löytyy myös mustana ja kermanvaaleana, mutta olin etsinyt nimenomaan jotain söpön väristä (eli vaaleanpunaista) takkia, joten halusin nimenomaan takin tässä sävyssä.
Mulla on useita muitakin Áhkká-merkin takkeja, joten tiedän, että laatu näissä on tosi hyvä. Mitoitus Áhkká-takeissa on mun mielestä melkolailla kokoaan vastaavaa tai hippasen reilua. Mä esim. käytän yleensä S-kokoa, mutta nämä Áhkka-takit on mulla kaikkia kokoa 34, eli yhtä kokoa pienempänä, mitä normaalisti käytän. Tämän takin löydät täältä.
Koodilla KARKKIPURKKIDEC saa tosiaan tilauksen kalleimmasta normaalihintaisesta tuotteesta -33% alen, eli tästäkin untuvatakista lähtee aika mukava siivu hinnasta pois! Ja huom, alekoodi käy myös merkkituotteisiin! Esim. Marimekon tuotteita löytyy hyvä valikoima, joista osa on nyt valmiiksi alessa ja normaalihintaisiin voi hyödyntää tuota koodia. Marimekot löydät täältä.
Elloksella on myös talven alennusmyynnit jo käynnissä ja samalla koodilla saa alehinnoista -5% lisäalen. Kannattaa siis hyödyntää koodia, joka on vielä muutaman päivän, eli joulukuun loppuun asti voimassa! Aletuotteet löydät täältä.

Mukavia joulun välipäiviä!
MEIDÄN OMAKOTITALON LAAJENNUKSEN POHJAPIIRROS
Muutama (eli tarkemmin sanottuna KAKSI, hah) on kysellyt jaanko laajennuksen pohjapiirrosta ja koska tällaisia on munkin mielestä ihan superkiinnostavaa katsella, niin tässäpä tämä nyt tulee teidänkin iloksi.
Meillä on tällä hetkellä aika tavallinen yksitasoinen viiden huoneen omakotitalo. Ihan näppärä silloin kun muutettiin tähän kolmehenkisenä perheenä, mutta jännästi aika ahdas nyt, kun meitä asuu täällä tällä hetkellä kahdeksan! Lastenhuoneita on kolme (jokaisessa tällä hetkellä kaksi lasta), meidän vanhempien makuuhuone, sitten on olohuone, keittiö, kaksi vessaa (toinen suihku- ja saunatilojen yhteydessä) ja kodinhoitohuone, jota me ollaan kaikki nämä vuodet käytetty arkieteisenä (sekin toimi pienemmällä perheellä ihan Ok, mutta on melkoinen takki- ja kenkäkaaos nykyään).
Toiveena oli, että laajennuksen myötä saataisiin kaksi makuuhuonetta lisää. Toinen huoneista tulisi yhdelle lapsille ja toinen tulisi yhteiseen käyttöön kodin toiseksi oleskelutilaksi, joka toimisi niin tv-huoneena kuin vierashuoneenakin. Lisäksi haaveena oli ihan OIKEA arkieteinen, että saataisiin kodinhoitohuoneesta kuuden lapsen ulkokamppeet pois.
Nykyisen talon sijoittelu tontille, rakennusoikeus, rakennusala ja tuhat muuta asiaa antoi kohtuullisen tiukat raamit laajennusosan suunnittelulle. Lisäksi haluttiin säästää kustannuksia sillä, että jo olemassa olevat tilat pidettäisiin mahdollisimman ennallaan (eli keittiö ja muut pysyy paikoillaan).
Ja tällainen siitä meidän laajennuksesta sitten lopulta (ENSIN!) suunniteltiin (eli tuo neliömäinen alue on suunniteltu laajennusosa):

Laajennusosaan suunniteltiin (ja saatiin mahtumaan!) kaikki nämä jutut mitä toivottiinkin. Laajennukseen suunniteltiin uusi sisäänkäynti ja eteisen viereen iso vaatehuone, jonne lapset saisivat omat päiväkotityyliset väliseinälliset naulakot ulkovaatteille ja kengille. Kuopus saisi laajennusosaan oman huoneen ja sinne suunniteltiin myös se toinen oleskelutila. Ihan jeppis tääkin suunnitelma ja tällä tätä koko hommaa lähdettiin aluksi viemään eteenpäin.
KUNNES. Sain mielestäni ihan nerokkaan idean!
Suunniteltu laajennusosa täyttää juuri koko rakennusalan (tuon kuvassa alimmaisena näkyvän seinän suunnalta), mutta JOS rakennusalaa voisi ihan pikkuisen venyttää, eli saataisiin lupa vähäiseen poikkeamaan (rakennusala ylittyisi noin metrillä), niin voitaisiin venyttää ulkoseinää vähän ja se muuttaisi koko pohjaa ihan älyttömästi! Ulkoseinää venyttämällä nimittäin saataisiin tuon tv-huoneeksi suunnitellun huoneen mittasuhteita muutettua niin, että saataisiin yhdellä seinänpätkällä rajattua sinne (oveton) vaatehuone ja samalla saatasiin huoneen kulmaan melko huomaamaton työnurkkaus. Tästä huoneesta tulisikin meidän vanhempien makuuhuone. Samalla arkieteisestä tulisi niin pitkä, että siitä voitaisiin napata siivu meidän vanhempien omaksi kylpyhuoneeksi! Ai että, nyt tästä vasta tulisikin ihana!
Piirsin ideani nopeasti kuulakärkikynällä valkoiselle A4:lle ja lähetin arkkitehdille, joka piirsi muutokset kuviin, sitten haettiin sitä lupaa rakennusalan ylitykseen jne ja tällä suunnitelmalla laajennusta nyt sitten aletaan rakentamaan. (Niin ja sitten keksin vielä, että haetaan lupaa vaaleanpunaiselle ulko-ovelle ja saatiin se lupa ja tästä tulee nyt kyllä niin ihana ja just sopiva meille!)

Tuo ulkoseinän ihan pikkiriikkinen venyttäminen muutti kyllä koko laajennusosan suunnitelmaa aivan älyttömästi:
A) Olen AINA haaveillut kylpyhuoneesta makkarin yhteyteen
B) Kolmannelle vessalle todellakin on tarvetta!
C) Meidän nykyinen makuuhuone olohuoneen vieressä pariovien takana on ennen toiminut tv/vierashuoneena, nyt saadaan se takaisin siihen käyttöön!
D) Tarvitsen pienen työpisteen, mutta en halua nukkua työhuoneessa. Tuolla nurkassa työpisteelle on juuri sopiva paikka, mutta makkariin ei tule työhuonefiilistä!
E) Tästä vaan tulee nyt kaikin puolin ihana!
Tän laajennuksen myötä meidän aivan tavallinen yksitasoinen omakotitalo on jatkossakin aivan tavallinen yksitasoinen omakotitalo, mutta justiin meidän perheelle räätälöity. Saadaan KAIKKI ne tilat ja toiminnot, joita laajennukselta kaivattiinkin. Ai niin! Nuo portaat tuossa eteisessä vievät parvelle. Arkieteisen päälle tulee pieni parvi, joka on todella matala (siis max 150 cm), mutta varmasti kiva leikki/oleskelupaikka lapsille.
Tällaiset suunnitelmat meillä ja nyt vaan odotellaan, että seuraava porukka tulee hommiin ja meidän miniraksa tästä taas vähän edistyy. Mitään varsinaista aikataulua meillä ei valmistumiselle ole. Kunhan vaan olisi mahdollisimman pian valmista, hah!
Ps. Seuraa Karkkipurkkia myös Instagramissa!
Kivaa viikkoa!